Kirjallisuus

Kaunokirjallisuus

  • Elämä ilman paluulippua, 1983 Weilin & Göös/novellikokoelma

Syksyn kiinnostaviin esikoisiin kuuluu Pamela Mandartin lyhytproosakokoelma Elämä ilman paluulippua, jonka tiiviit tarinat ja kohtaukset hiertävät uuden tyyppistä voimaa kirjallisuutemme valtavirtausten lavean epookin ja maalaisnovellien rinnalle. Pamela Mandart on avannut reilusti uuden oven nykypäivän kadulle ja baareihin ja luopunut surutta proosamme kuivanpuikeasta perinteestä. Elämä ilman paluulippua on myönteisessä mielessä karkeaa ja suoraa." (Paula Paavolainen, Ylioppilaslehti 13.10.1983)


  • Peilit, 1984 Weilin & Göös/romaani
  • "Tuntuu oudolta, että Mandart jättää näin lupaavan henkilökuvan kesken. Hänelle Meten pinnallisuudessa ja vasta kirjan lopussa pehmentyvässä suvaitsemattomuudessa ei ole mitään lapsellista ja naurettavaa - ne kuuluvat nykyihmisen psyyken pulmiin, joihin on suhtauduttava vakavasti." (Suvi Ahola, Helsingin Sanomat 23.9.1984)

  • Punatulkkunainen, 1985 Weilin & Göös/novellikokoelma
  • Pamela Mandartin novellit ovat lyhyitä. Lyhyt novelli on vaikea laji." "Mandartin novellit ovat psykologisia kehitelmiä, joissa arkitodellisuuden tilalla on tajunnan fantasian ja symbolien maailma." "Mandart ei siis ole normaali turvenuija- ja tiskipöytärealisti. Hän on myös rohkea käyttämään epäsovinnaisia asetelmia." "Pamela Mandart on kiinnostava kirjailija. Punatulkkunaisen novelleissa kiinnostaa epäsovinnaisuus ja yllättävä sovinnaisuus." (Vesa Karonen, Helsingin Sanomat 1.12.1985)

  • Piinkovaa ja sametinpehmeää, 1997 Pohjoinen/novellikokoelma

"Pitkä tauko ei ole mullistanut Mandartin tyyliä, vaikka "Piinkovaa ja sametinpehmeää" ilmentääkin hienoista siirtymistä ikään kuin pysäytetyn tuokiokuvan suuntaan." (Antti Majander, Helsingin Sanomat 3.9.1997)

  • Vaarallinen elämä, 2016 Nemo
  • Syli, 2021 Basam Books


"Pamela Mandart kirjoittaa vaikuttavasti, ajattoman viisauden perspektiivistä. Tarinaan laskeudutaan kuin avaruudesta ja ankkuroidutaan Kellokosken kylään, joka kuvataan lämpimästi, humanistisella näkemyksellä, samoin kuin ajan ja kulttuurin muutos 50-luvulta nykypäivään.

Kerrontaan tuovat kirjeiden ja päiväkirjamerkintöjen vuoropuhelu hauskaa vaihtelua ja jännitettä. Tarina etenee jäntevästi, vahvoin vedoin, vaikka pohdiskeleva sävy säilyykin. Seniori-ikäisten rakkaudesta kerrotaan tuoreesti ja kauniisti. Teksti jättää lukijan tyyneksi ja voimaantuneeksi."

- Karla Löfgren, kriitikko

  • Balladi merestä, syksy 2022 Basam Books


Lastenkirjallisuus

  • Piilolaakson talvi, 2008 Schildts

"Pamela Mandartin kirjoittama ja Cara-Maria Knuutisen kuvittama Piilolaakson Talvi on herttaisen vanhanaikainen hyvän mielen joulusatu lumikinoksineen ja talvitouhuineen." (Kaksplus 12/2008)

  • Piilolaakso, 2007 Schildts

"Piilolaakso on ennen kaikkea katselukirja, jonka muinaiset pehmoeläinhahmot varmasti valloittavat monta pientä katsojaa." (Opettaja 46/2007)

  • Den Hemliga Dalen, 2007 Schildts
  • Hemmo ja hölmöläiset, 2022 Basam Books

Tietokirjat

  • Making of Going To Kansas City, 1998 Like
  • Hirvi, Pohjolan kuningaseläin, 2001 WSOY

"Hämäläisen ja Leinosen tiet on johdattanut yhteen ennen kaikkea luontoelokuvistaan tunnettu tuottaja Pamela Mandart, joka on jälleen kerran tuottanut elämyksellisen luontoteoksen suomalaisesta luonnosta." (Matti Tieaho, Kymen Sanomat 24.1.2002)

  • Anja Eerikäinen - eläinsuojelijan testamentti, 2002 Nemo Kustannus
  • "Kirja paljastaa turkulaisesta naisellisemman puolen. Leidin, joka vastaanottaa tunkeilijan kotiovellaan ase kädessä ja musta babydoll-yöpaita päällään. Toki kirja kertoo niistä sadoista eläinrääkkäystapauksista, jotka nostavat lukijan raivon pintaan, mutta mukaan mahtuu myös hauskoja sattumuksia." (Iltalehti 25.9.2002)

  • Keisarikunta, 2004 Like
  • Kamera käy! 2004 Like